Marek Raduli - aktualności: co się działo? co było grane?
Się dzieje! KRONIKA SPRZĘT GITARY PŁYTY GALERIA Po godzinach

Marek Raduli - kronika 2011 i archiwum...

To nie jest dziennik z życia kapryśnej gwiazdy. To kronika wydarzeń z życia 'muzyka (ciężko) pracującego'.
Notujemy tu ważne w zawodowym życiu Marka momenty, trendy, zwroty, osiągnięcia, terminarze i plany;
publikujemy własne komunikaty, ale przytaczamy też medialne doniesienia. Po prostu - KRONIKA M.R.

Michał Milczarek podsumowuje
- Marek w prasie fachowej w roku 2011

  Marek był w 2011 roku bohaterem dwóch okładek i dwóch obszernych wywiadów w dwóch prestiżowych czasopismach fachowych. Wywiad dla "Gitarzysty" miał charakter bardziej retrospektywny i ogólny. Marek opowiadał o swoim muzycznym dojrzewaniu, o swych ulubionych gitarzystach i o inspiracjach. Przedstawił pokrótce swoją historię od momentu, gdy w ogóle zainteresowała go muzyka, przez współpracę z Tadeuszem Nalepą i Budką Suflera, aż po dziś - po "Projekt Chopinowski" i wydanie DVD Pi-eR-2. Marek nieco filozoficznie (co nie jest niespodzianką dla ludzi, którzy znają go osobiście) opowiedział, czym jest dla niego gitara i co jest najważniejsze w graniu na tym instrumencie. Pytano go również o doświadczenie pedagogiczne wyniesione z warsztatów. Nie obyło się bez porad mistrza dla młodych adeptów sztuki gitarowej, wśród których nie mogło zabraknąć stwierdzeń typu: "Najważniejszy jest dobry ton", "Trzeba mieć swojego mistrza", a także - "Najczęstszym błędem popełnianym przez wszystkich uczących się instrumentalistów jest powtarzanie ćwiczeń, które już się opanowało i doprowadzanie ich do jakiegoś zawrotnego tempa zamiast uczenia się nowych". Choćby dla tych kilku celnych fraz warto zapoznać się z tym materiałem.

  Dłuższy oraz obfity w rozważania Marka na temat współczesnej polskiej sceny muzycznej (nie tylko jazzowej) i - moim zdaniem ciekawszy - jest wywiad dla magazynu "Top Guitar". Dotyczy on tylko i wyłącznie współczesnych poczynań Marka. Padają pytania o nowe wydawnictwo DVD, o przygotowywaną solową płytę. Bodaj najciekawszym fragmentem wywiadu jest wzmianka o propozycji ponownego udziału w firmie pt. "Budka Suflera", jaką to Marek dostał niedawno od swych byłych kolegów. Marek oficjalnie (wcześniej tylko na swoim Facebooku) wyraził swój pogląd na tę kapelę i na ich zadziwiające pomysły. Więcej w samym artykule... Top Guitar dopytywał również o współpracę z polskimi jazzmanami, w tym z grupą Laboratorium - w kontekście projektu "Laboratorium symfonicznie". Padły odwieczne pytania o to, jak Marek łączy swój udział w czterech czy pięciu zespołach naraz. W obu materiałach ukazały się obszerne opisy sprzętu Marka. Wywiady dzielił okres jakichś 9 miesięcy, więc - jak łatwo się domyśleć - setup był zupełnie inny. Dla fanatyków tzw. "sprzętownia" z pewnością ma to sporą wartość. Oba wywiady przedstawiają w dość wyczerpujący sposób sylwetkę Marka, jego poczynania muzyczne (kiedyś i dziś), a także jego plany na czas najbliższy. Co ważne - w pewien sposób uzupełniają się one, bo mimo wszystko traktują o trochę innych sprawach. Z tego względu myślę, że warto je oba przeczytać.

Michał Milczarek
[wybitnie zdolny gitarzysta i publicysta, młody przyjaciel i uczeń Marka]


Top Guitar 49 - 12/2011 - Marek Raduli i Wojtek Pilichowski









"PR2 (alternatywnie Pi-eR-2, TTR2) - to polskie instrumentalne trio jazzrockowe utworzone przez gitarzystę Marka Radulego, basistę Wojtka Pilichowskiego i perkusistę Tomasza Łosowskiego. Od lat na polskich scenach, od lat w czołówce polskiej muzyki. W Top Guitar i Top Bass nie mogło po prostu ich zabraknąć!

Czy jest w Polsce jakiś gitarzysta, który nie zna Marka Radulego i Wojtka Pilichowskiego?

To nie tylko aktywni muzycy i kompozytorzy, ale także pedagodzy, spod których skrzydeł wyszło wielu
utalentowanych gitarzystów i basistów. Muzyczna Owczarnia, gdzie regularnie prowadzą warsztaty
i organizują koncerty dla swoich podopiecznych, obrosła już legendarną sławą. Ich zaangażowanie i pasja,
z jaką oddają się działalności edukacyjnej, może się równać tylko z jednym – miłością do tworzenia
i propagowania muzyki. I właśnie jej poświęcili swoje życie. Goszcząc ich na łamach TopGuitar, nie tylko
czynimy zadość oczekiwaniom ich fanów, ale przede wszystkim składamy głęboki ukłon polskiej muzyce
gitarowej. Nieczęsto zdarza się nam gościć polskich muzyków na okładkach TopGuitar i TopBassu
– Marku, Wojtku – jest nam niezmiernie miło, że to właśnie Wy jesteście gośćmi grudniowego numeru
naszego magazynu".

Co dziś Marek stawia na scenie?

 Sprzęt Marka Raduli, 2011

Opis

LABORATORIUM SYMFONICZNIE

Wszystkie Strony Świata - 2. Puławski Festiwal Muzyczny, Puławy, 2-9 października 2011 r.

Nurek (1978) - muz. Janusz Grzywacz
Tytułowy utwór z płyty "Diver". To rodzaj 'intro-wizytówki', zawiera otwarte partie solowe
wszystkich muzyków. W kolejności - saksofon altowy, vocoder, gitara, gitara basowa.

Pokój 210 (lata 70. XX w.) - muz. Janusz Grzywacz
Utwór zatytułowany dla upamiętnienia lat 70. i niezapomnianych pobytów na festiwalu FAMA w Świnoujściu. Zespół zwykł koczować wówczas w Domu Wczasowym Wisus, wraz z licznymi osobami towarzyszącymi, sąsiadując z balkonem Salonu Niezależnych. Kompozycja powstała w narożnej wieżyczce pokoju 210.

Pustynna burza (2008) - muz. Krzysztof Ścierański
Utwór pochodzi z solowego albumy Krzysztofa Ścierańskiego "Directions". Jest to kompozycja zaangażowana politycznie (ale nie wiadomo czy za, czy przeciw), z elementami etnicznymi.

I’m So Glad, Punk Is Death (1987) - muz. Janusz Grzywacz
Utwór okolicznościowy, zwieńczający ostateczny upadek wschodnio-niemieckiego punka.
Zawiera traumatyczne intro wokalne Marka Stryszowskiego.

Makijaż (1979) - muz. Janusz Grzywacz
Motyw teatralny, sentymentalny. Oryginał pochodzi z muzyki do spektaklu pod tym samym tytułem (Teatr STU, lata 70). Utwór bywa też bardzo często podkradany bez pytania przez zaprzyjaźnionych reżyserów filmowych.

Latin Groove (1999) - muz. Janusz Grzywacz
Kompozycja pochodzi z solowej płyty Janusza Grzywacza "Muzyka osobista". Znajdzie się zapewne
na nowej płycie reaktywowanego Laboratorium.

Anatomy Lesson (1987) - muz. Janusz Grzywacz
Utwór tytułowy z ostatniej analogowej płyty Laboratorium, wydanej w Szwajcarii przez wytwórnię Music Circus. Obecnie prezentowany w nowej aranżacji na współczesny skład zespołu.

  Laboratorium to legendarna grupa jazz-rockowa, prekursorzy stylu fusion w Polsce i Europie.
Po 17 latach milczenia zespół wznowił działalność koncertową, zyskując przychylne przyjęcie publiczności.
"Laboratorium jest polskim odpowiednikiem Weather Report. Janusz Grzywacz to taki nasz Joe Zawinul,
Marek Stryszowski to Wayne Shorter, a Krzysztof Ścierański jest polskim Jaco Pastoriusem."

Źródło - Wszystkie Strony Świata

  "Wznowiwszy działalność w r. 2007, Laboratorium koncertuje intensywnie i z ogromną przyjemnością. Podczas Puławskiego Festiwalu Muzycznego zaprezentowało się w wyjątkowym projekcie.
Muzykom towarzyszyła Orkiestra Symfoniczna Festiwalu, kierowana przez Adama Klocka
- Dyrektora Artystycznego festiwalu Wszystkie Strony Świata.
"
Źródło - Paweł Brodowski, Jazz Forum

  "Główną atrakcją wieczoru był koncert reaktywowanego niedawno Laboratorium. Muzycy zagrali z ogromnym zaangażowaniem, młodzieńczą werwą, łącząc elementy dawnej Laborki (tematy, ekspresja) z nowymi brzmieniami i energiami; Grzegorz Grzyb i Marek Raduli dodali do tej muzyki coś, czego chyba odrobinę jej brakowało w przeszłości. Koncert, mający postać prawdziwego show (Marek Stryszowski stanął na wysokości zadania), został sfilmowany przez Program 2 Telewizji Polskiej (...)."

Źródło: Bogdan Chmura, Jazz Forum 4-5, 2008 r.

LABORATORIUM SYMFONICZNIE

Piątek, 18 listopada 2011 r.
Sala Koncertowa Filharmonii Kaliskiej, Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30

LABORATORIUM
Marek Stryszowski – saksofon altowy, wokal
Janusz Grzywacz – instrumenty klawiszowe
Marek Raduli – gitara
Krzysztof Ścierański – gitara basowa
Grzegorz Grzyb – perkusja

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII KALISKIEJ, dyrygent - ADAM KLOCEK

 Laboeatorium symfonicznie

W programie znalazły się utwory:
Nurek / Pokój 210 / Pustynna burza / I'm So Glad, Punk Is Death / Makijaż / Latin Groove / Anatomy Lesson

Filharmonia Kaliska zorganizowała kolejny koncert z cyklu “Filharmonia nie gryzie”.
Tym razem w projekcie specjalnym pt. “Laboratorium Symfonicznie”,
z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka
wystąpiła legenda jazz rocka - krakowska grupa Laboratorium.

To prekursorzy stylu fusion w Polsce, grupa która od czterech dekad nadaje zdecydowany ton
w poszukiwaniu nowego wyrazu elektrycznych brzmień. Ten bardzo ciekawy koncert, odważnie łączący
tak przecież odległe dwa muzyczne światy: jazzu oraz muzyki klasycznej miał już swoją premierę
na początku października w Puławach podczas Festiwalu Muzycznego “Wszystkie Strony Świata”.
Ich wspólny koncert w Kaliszu był kolejnym przykładem przełamywania muzycznych barier i nowych,
wzajemnych relacji, tak z pozoru różnych gatunków muzycznych.
Jan Cegiełka
DOM FAMULARO + TOMEK ŁOSOWSKI ('Pi-eR-2') + IGOR FALECKI
Klub Sfinks 700, ul. Mamuszki 1, Sopot, niedziela 9 października 2011

Program:

godzina 16
+ warsztat / pokaz: Dom Famularo - workshop charyzmatycznego perkusisty

godzina 19
+ koncert Igor Falecki Band - zespół najmłodszego polskiego perkusisty
+ konkurs prędkości na Twinie - nagroda główna werbel Mapex
+ koncert fusion power trio 'Pi-eR-2' - Łosowski / Raduli / Pilichowski
+ około północy wieczór zakończyło afterparty

Więcej: Drumstore Gdynia

 Dom Famularo + Tomek Łosowski ('Pi-eR-2') + Igor Falecki, Klub Sfinks 700, Sopot

 Pi-eR-2, 13.IX.2011 - Pepsi Rocks - Warszawa, Hard Rock Cafe

Pi-eR-2, 13 września 2011 r. - Pepsi Rocks - Warszawa, Hard Rock Cafe

V Atelier Jazz Festival, Gniezno, 9 września 2011 r.
Jubileusz (benefis) Marka Raduli!
('Pi-eR-2', The Colors, Zbigniew Jakubek Kwartet, Laboratorium)

(...) "Dwa plenerowe, kilkuczęściowe koncerty zostały osnute wokół benefisu artystycznego Marka Raduli, niepowtarzalnego gitarzysty, mistrza wielu gatunków, którego talent stał się swoistym kluczem doboru wykonawców. Słuchacze (wśród których niżej podpisana) odbyli podróż muzyczną od nowoorleańskiego dixie, przez fusion, jazzrocka, bluesa, aż do jazzowego środka". (...) "»To najpiękniejsze dni mojego artystycznego życia!« podsumował festiwal Marek Raduli, tonąc w czerwonych różach i ciepłych fluidach, płynących z widowni, ze sceny i z nieba w księżycowej pełni, żegnającej lato".

Tekst - Grażyna Studzińska-Cavour, zdjęcia: Maria Kamyszek

[...] Jestem rock'n'rollowcem. To, że grywam z muzykami ze środowiska jazzowego jest wynikiem tylko tego, że tolerują moje głośne granie i chyba tego, że słucham i uprawiam muzykę bardziej improwizowaną, niż moja dawna praca zawodowa. Sprawia mi wielką przyjemność to, że współpracuję z klubem, w którym się dzisiaj znajdujemy pod pretekstem mojego rzekomego 30-lecia pracy... [śmiech]. Jest to wyłącznie zaczynem do tego, żeby spotykać się w zacnym gronie, z fajnymi muzykami w czterech poważnych formacjach, w których aktualnie gram. Długi czas terminowałem u mistrzów typu na przykład Krzysztof Krawczyk (przed którym chylę czoła). I tutaj słowa skierowane do młodzieży: to są mistrzowie. Estrady trzeba się uczyć wiele lat. U wielu mistrzów miałem okazję terminować. Grałem w wielu różnych składach; każdy miał swój urok i niemal każdy zaowocował nagraniami. W sumie uczestniczyłem już w nagraniu około 70 płyt. Zawód muzyka koncertującego - oraz samych muzyków - nazywam "Związkiem Transportowców z Własnym Programem Muzycznym". Przeprowadziłem ciekawą statystykę: średnio gram do stu koncertów rocznie robiąc przy tym 70 tysięcy kilometrów za kółkiem. Spędzam około dwustu godzin na scenie - i dziesięć razy więcej w samochodzie. Ten zawód składa się więc głównie z dojazdów i powrotów, ale każdy z nas robi to, co lubi. Lubimy sobie razem pograć, zaś skoro mieszkamy każdy gdzie indziej, no to robimy sobie zjazdy - i jazdy... [...].

  Fragment tekstu (by J.P.) z portalu Moje Gniezno (po naszej autoryzacji)

 5 Atelier Jazz Festival, Gniezno, 9.IX.2011 r., Zbigniew Jakubek Kwartet

Pełna relacja w witrynie Rynek. Magazyn Polonijny (www.rynek.de)

 Marek i Jan Ptaszyn Wróblewski, Gniezno 2011

Gniezno, Marek i Jan Ptaszyn Wróblewski

Gala Kultury Miasta Lublin 2011
nagroda za upowszechnianie kultury w roku 2010;
- nominowany Marek Raduli!

Materiał wideo - tutaj


W piątek 25 marca o godzinie 14 w sklepie muzycznym MM MUSIC w Busku-Zdroju
(os. Pułaskiego 10, budynek spółdzielni mieszkaniowej), odbyło się spotkanie z Markiem.

»Marek Raduli, gitarzysta, aranżer, kompozytor oraz muzyk sesyjny. Artysta swoją karierę zaczynał
w opolskim środowisku muzycznym, gdzie przez pewien czas grał na gitarze i perkusji
w jednym z pierwszych składów TSA. Później był związany z pop-rockowym zespołem Banda i Wanda,
Bajmem, grupą Tadeusza Nalepy i ostatecznie Budką Suflera, z którą nagrał 9 płyt.

Jest założycielem zespołów 'Pi-eR-2' i SQUAD, współtwórcą projektu The Colors.
Od lat prowadzi również zajęcia w klasie gitary,
a także warsztaty muzyczne, odbywające się w całej Polsce.

Spotkanie z Markiem Raduli to niezapomniany, prowadzony z niezwykłą erudycją i pasją
kompleksowy wykład o dziedzinach muzyki – rytmie, harmonii i melodii, sposobach interpretacji
i współczesnych technikach gitarowych.


(Tekst: www.busko.net.pl)


 Zrób Głośniej!

"Zrób Głośniej!" jest odkręconym na full wzmacniaczem karier
dla wszystkich gotowych wychynąć z piwnic i garaży na szersze wody.
Marek ma w tej akcji wiele do powiedzenia...
Nie szukają tu zręcznych imitatorów, nie szukają Królów Karaoke,
ale artystów, którzy mówią własnym głosem.

Konkurs "Zrób Głośniej" dla startujących kapel
organizowany przez portal EraMusicGarden.pl ruszył na całego.
W niedzielę 20 marca w Hołdysowym CHWILA DA KLUB na Ogrodowej 31/35 w Warszawie
zagrało blisko 10 kapel, i profesjonalne jury (w nim m.in. Marek) je oceniło.
Było to tzw "wysłuchanie publiczne", czyli każdy mógł przyjść i klaskać, tańczyć lub gwizdać.

Grali: Narine (Warszawa), Taxi (Olsztyn), A4 (Racibórz), Gra Pozorów (Warszawa),
Fat Belly Family (Szczecin), Fade Out (Olsztyn), Kapa Mantel (Zabrze), Dead On Time (Szczecin)
Kto z nich jak i co grał - można sprawdzić tutaj. Szczegóły konkursu - tutaj


Marek w 'Gitarzyście': COVER STORY

 Miesięcznik 'Gitarzysta', marzec 2011 r., cover story - Marek Raduli

 Magazyn Gitarzysta - logo

Na początku roku Wojtek Wytrążek, redaktor magazynu 'Gitarzysta',
sfinalizował wywiad i sesję zdjęciową z Markiem
w Jego nowym "miejscu na Ziemi".

 Marek w swoim domowym studio, 2011

Efekty tego zda(e)rzenia można przeczytać i zobaczyć w marcowym numerze czasopisma.

U nas - cały wywiad w dziale CZYTELNIA! Tu - fragment:

Wojciech Wytrążek - Co według ciebie jest ważne w graniu na gitarze?

Marek Raduli - Najważniejszy w tej dziedzinie jest dobry ton, a to nie tylko kwestia posiadania dobrego instrumentu i wzmacniacza. Dobry ton to dobra artykulacja, fraza, wibrato, bending - wszystko to wynika z  ręki. Oczywiście im ma się lepszy instrument i wzmacniacz, tym lepiej słychać (a więc może się zdarzyć, że bardziej bezlitośnie zostaniemy obdarci ze złudzeń). Często w młodym wieku panuje przekonanie, że jak się zagra głośno, to wszystko się uda. Natomiast trzeba sobie uświadomić, że im głośniej gramy, tym głośniej słychać nie tylko to, co umiemy, ale przede wszystkim to, czego nie umiemy. Pracując nad brzmieniem, musimy pamiętać również o dynamice. Kolejny element to poczucie rytmu i czasu. Jeżeli masz dobre poczucie rytmu, stawiasz wartości nut w odpowiednich częściach taktu, korzystając z pauz i oddechów w muzyce, to masz szansę grać z tak zwanym smakiem. Muzycy, którzy nie mają świadomości rytmicznej, prędzej czy później będą musieli cofnąć się do podstaw, żeby zrozumieć, co to jest rytm, bo dobra znajomość rytmu to w konsekwencji dobre brzmienie...

The Colors!!!


 The Colors, CD, 2010

1. Nostalgia
2. Loops
3. Pustynna Burza
4. Piasek Pustyni
5. Żegnaj Kuba
6. Afrykański Blues / Footprints
7. Wykryto Pewne Nieprawidłowości
8. I Towers You
9. Édesség


23 października ukazała się płyta zespołu The Colors, polskiego jazz-rockowego all-stars band.
Skład zespołu: Bernard Maseli - wibrafon, Marek Raduli - gitara, Przemek "Bęben" Kuczyński - perkusja
i Krzysztof Ścierański - gitara basowa.
Wszystkie kompozycje - Krzysztof Ścierański.
Płyta zawiera utwory prezentowane głównie na trasach koncertowych w Polsce,
ale również na Słowacji, Węgrzech, Ukrainie i w Niemczech.
Oprócz kompozycji już znanych na płycie pojawiło się kilka numerów premierowych.
Wydawcą i dystrybutorem tego krążka jest firma Fonografika.
Można go było nabyć w sieci EMPiK , Saturn, Media Markt oraz w salonikach Kolporter...


Zespół gra w składzie: Bernard Maseli - wibrafon, Marek Raduli - gitara,
Przemek "Bęben" Kuczyński - perkusja i Krzysztof Ścierański - bas
.

Jak mówi Krzysztof Ścierański -  "Zarejestrowaliśmy na niej to co graliśmy na trasach koncertowych,
głównie w Polsce, ale również na Słowacji, Węgrzech, w Niemczech i na Ukrainie.
Oprócz utworów znanych naszym fanom zamieściliśmy kilka premierowych propozycji
."

Oto historia początków zespołu:

"Kilka lat temu, podczas krakowskiego festiwalu "Solo Duo Trio", zaprezentowany został projekt
"Music Painters". Nieodżałowany śp. Kuba Florek namówił Krzysztofa Ścierańskiego, Bernarda Maseli
oraz Jose Torresa do założenia zespołu. Pomysł okazał się wielkim sukcesem.
Podczas pierwszego koncertu w Rotundzie zarejestrowano materiał i niebawem na rynku pojawił się
krążek "Music Painters Live". Grając w sumie ponad trzysta koncertów i wydając kolejną płytę "Inna Bajka",
"Malarze Muzyki" bawili publiczność, a i siebie zarazem. Niestety i ta formacja zakończyła działalność.
Każdy z muzyków poszedł w swoją stronę,
spotykając się czasem na wspólnych koncertach i sesjach nagraniowych.

W wywiadzie dla "Kalejdoscope" Ścierański, zapytany o to, co jest dla niego największą inspiracją,
powiedział, że poza ulubioną porą ciepłego popołudnia, największą rolę w jego twórczości
odgrywają muzycy z którymi współpracuje. W zeszłym roku, podczas festiwalu perkusyjnego
"Crossdrumming" wystąpił na zaproszenie organizatorów Paul Wertico, znany z Pat Metheny Group.

Z Paulem Krzysztof spotykał się wielokrotnie, jeszcze za czasów istnienia Klubu "Akwarium".
Narodził się pomysł stworzenia kolejnego zespołu, złożonego z dojrzałych artystów, w którym
doświadczenia i osobowości artystyczne mogłyby się mieszać, wzajemnie na siebie wpływając
i dać nowe barwy. Pierwszym, który zaproponował koncert (mimo że zespół jeszcze wtedy nie istniał),
był Jan Rottau. Gdy tylko usłyszał, że poza Krzyśkiem Ścierańskim, Bernardem Maseli i Markiem Raduli
w zespole znajdzie się Paul Wertico, od razu zaprosił ich na festiwal Jazztage do Ingolstadt
".

TopGuitar, 25 października 2011 r.


Po wielu latach współpracy, w niezmiennym składzie, trzej giganci polskiej sceny fusion:
Krzysztof Ścierański, Marek Raduli i Bernard Maseli, postanowili zrobić swoim fanom wielki prezent
w postaci premierowej płyty. Projekt "The Colors" to nie tylko nazwa zespołu.
Barwy, kolory i odcienie to najkrótsza i najbardziej trafna charakterystyka tego albumu.

Jest to płyta iście kolorystyczna, na której liczne plany muzyczne, przestrzenie i kolory przenikają się
z wirtuozerią muzyków. To podróż po przeróżnych zakamarkach muzyki: od jazzu, przez rock i funk,
a skończywszy na etnicznych wycieczkach do krajów bliskiego wschodu, Afryki czy królestwa salsy.
Trzem legendarnym muzykom towarzyszy młody perkusista Przemek "Benbeneq" Kuczyński,
na którego spadło nie lada zadania, gdyż należy przypomnieć, że pierwszą trasę zespołu "The Colors"
zagrał nie kto inny jak sam Paul Wertico. Materiał zarejestrowany na płycie to podsumowanie
kilku tras koncertowych, które zespół odbył na terenie Polski, Węgier, Słowacji, Niemiec i Ukrainy,
w całości skomponowany przez Krzysztofa Ścierańskiego. Znajdziemy tutaj znane z wcześniejszych płyt
utwory takie jak "Piasek Pustyni" czy "Bułgarski Blues" w zupełnie nowych aranżacjach
oraz liczne premiery takie jak m.in. "Żegnaj Kuba", dedykowany zmarłemu przyjacielowi zespołu
Andrzejowi "Kubie" Florkowi, przekorny "I Towers You", który w wolnym tłumaczeniu na polski brzmi
"Wierzę Ci" oraz orientalną "Pustynną Burzę". Jak na każdej płycie Krzysztofa Ścierańskiego,
również i tu nie zabrakło utworu zatytułowanego w języku węgierskim - "Édesség".



www.e-legioniowo.net



The Colors - malowanie dźwiękami

The Colors to wyjątkowa konfiguracja muzyczna na naszym rynku. Super-grupę tworzą gwiazdy
sceny jazzowej - Krzysztof Ścierański, Bernard Maseli, Marek Raduli i Przemek Kuczyński.
Pod wspólnym szyldem grają od 2006 r. Do tej pory była to działalność koncertowa (liczne występy
w Polsce i poza jej granicami - w tym trasa z Paulem Wertico!). Teraz przyszedł czas na udokumentowanie
tych kilku lat i podsumowanie artystycznych dokonań tego "dream-teamu". 23 października 2010 roku
premierę miała jedna z najciekawszych polskich płyt jazzowych ostatnich lat, nazwana po prostu
- "The Colors".

Nazwa projektu, którego inicjatorem i twórcą większości materiału jest Ścierański nie jest przypadkowa.
Każdy z muzyków wnosi do niego swoje własne, unikalne barwy. Wyjątkowy bas Ścierańskiego
przeplatany słynnymi brzmieniami midi dobrze komponuje się w sekcji rytmicznej ze świetnie grającym
Kuczyńskim. Głębokie, przestrzenne brzmienie Marka Raduli ciekawie uzupełnia się z syntezatorowym
wibrafonem elektrycznym. Brzmienie płyty (mimo miksu pozostawiającego w niektórych miejscach
sporo do życzenia) samo w sobie pełne jest kolorytu dobranego ze smakiem, barw pobudzających
wyobraźnię. Osobną kwestią zaś jest sam repertuar zaprezentowany na krążku, w stosunku do którego
kojarzenie muzyki z kolorami jest jak najbardziej trafione.

Utwory zamieszczone na płycie to awangardowa mieszanka brzmień z pogranicza fusion, jazzu, bluesa,
a nawet muzyki etnicznej. Album tworzą długie, rozbudowane kompozycje ze złożonymi tematami
i improwizowanymi partiami solowymi instrumentalistów. Muzycy malują fascynujący świat dźwięków
mających swoje korzenie w najróżniejszych zakątkach świata.

Zaczyna się "Nostalgią", która zapada w pamięć dzięki przestrzennej, akordowej aranżacji tematu
i świetnej solówce Bernarda Maseli. "Loops" (nagrany już niegdyś na solowej płycie Ścierańskiego
"Independent") z precyzyjnymi partiami rytmicznymi gitary i sekcji utrzymany jest w kołyszącym reggae.
Następnie wprowadzony zostaje klimat arabski. "Pustynna Burza" pełna niepokoju, zagrana
z hipnotycznym pulsem, doskonale współgra z następującym po niej mrocznym, pełnym mocnego
uderzenia "Piaskiem Pustyni", który płynnie przechodzi w "Bułgarski Blues".
To bardzo dobry punkt płyty. Utwór ma nieregularne metrum na 7 i bardzo charakterystyczny temat.
Większą jego część stanowi porywające solo gitarowe, w którym Marek Raduli umiejętnie buduje
napięcie aż do samej cody utworu.

Ballada "Żegnaj Kuba" to smooth-jazzowo brzmiący kawałek, który choć na chwilę wprowadza nastrój
wyciszenia, co na tak ekspresyjnej płycie jest dobrym posunięciem. "Afrykański Blues" (na koncertach
zapowiadany zazwyczaj jako walc afrykański) jest zdecydowanie najmocniejszym punktem albumu.
Ciekawa introdukcja, przestrzenne tło i shuffle w 6/8 kołysze od samego początku do końca.
To chyba najpiękniejszy temat na płycie, który po świetnych improwizacjach wibrafonu, basu i gitary
pomysłowo połączony jest z rewelacyjnie zaaranżowanym "Footprints" Wayne Shortera.
"Wykryto Pewne Nieprawidłowości" to zaś przestrzenne shuffle, które pomiędzy rozbudowanymi
improwizacjami basu zawiera ekspresyjne solo gitary.

Tutaj właściwie płyta mogłaby się zakończyć. Na dodatek jednak dostajemy "I Towers You" i "Édesség"
- wesołe kawałki z melodyjnymi tematami, które brzmią jakby wyjętem z solowej płyty Ścierańskiego, który
przejmuje w nich rolę gitarzysty. Niestety nie wypada to najlepiej, szczególnie w wypadku pierwszego
z nich. Nie jestem przekonany o sensie umieszczenia tych kawałków na płycie, nawet w formie
muzycznego żartu czy artystycznego kaprysu.

Odnosząc się jednak do całości - stwierdzić trzeba, że "The Colors" to płyta ze wszech miar ciekawa.
Warta przesłuchania i zagłębienia się w nią. Nagrana przez wybitnych artystów (zespół nazywany jest
przez niektórych "All-stars band") muzyka to cała gama barw, wśród których każdy może wybrać
coś dla siebie. Na tej płycie kolory są niezwykle muzyczne, a muzyka bardzo kolorowa…


Michał Milczarek,
12 listopada 2011 r.
www.mojeopinie.pl


 Marek Raduli Onstage, fot. Agnieszka Gałczyńska, Dziennik Wschodni, Lublin

(Fot. Agnieszka Gałczyńska, Dziennik Wschodni, Lublin, 2011 r.)

 Funk dE Nite featuring Marek Raduli

Centrum Kultury i Wypoczynku w Andrychowie, Klub Pod Basztą

Sobota, 9 kwietnia 2011 r.
koncert - Funk dE Nite featuring Marek Raduli
Ryszard Krawczuk - saksofon, Piotr "Quentin" Wojtanowski - bass, Wojciech Fedkowicz - perkusja,
Marek Raduli - gitara

Fotoreportaż i relacja z koncertu

'Pi-eR-2' w Hard Rock Cafe

 'Pi-eR-2', Hard Rock Cafe, Kraków, 9 II 2011 r.

9 lutego 2011 r. - 'Pi-eR-2' w Hard Rock Cafe w Krakowie

»'Pi-eR-2' działa od 2004 roku. Formację tworzy trzech wybitnych instrumentalistów:
Wojtek Pilichowski (basista, kompozytor, uznany muzyk sesyjny),
Marek Raduli (gitarzysta, kompozytor, muzyk sesyjny) oraz Tomek Łosowski (perkusista, kompozytor)

Zespół powstał w wyniku przyjaźni oraz fascynacji wzajemną twórczością.
W 2005 roku grupa nagrała album pt. "Transporter", który zebrał mnóstwo pozytywnych recenzji.
Następstwem debiutanckiego krążka, a także wielu tras koncertowych zagranych przez zespół
(ponad 200 koncertów od 2004 roku) był dwukrotny udział w "Przystanku Woodstock"
- zarówno w charakterze wykładowców Akademii Sztuk Przepięknych,
jak i zespołu występującego na głównej scenie.

W 2008 roku grupa wydała kolejny, studyjny album pt. "Time 52", który błyskawicznie stał się
"białym krukiem" na polskim rynku fonograficznym. Wydanie albumu zbiegło się z trasą koncertową
promującą to wydawnictwo. Grupa zagrała wtedy 30 koncertów w ciągu dwóch miesięcy.

Każdy koncert 'Pi-eR-2' to odrębne, niepowtarzalne wydarzenie,
podczas którego słuchacze zabierani są przez muzyków w niezwykłą podróż.
«

(Tekst za: www.muzyka.pl)

 Zbigniew Jakubek Kwartet 2011

Zbigniew Jakubek Kwartet 2011
Zespół tworzą: Zbigniew Jakubek (kb), Marek Raduli (g), Tomasz Grabowy (b) i Artur Lipiński (dr).
Zagrali w Jasielskim Domu Kultury w Jaśle (22 stycznia) i w 'Klimatach' w Rzeszowie (23 stycznia)


 Laboratorium feat. Marek Raduli i Grzegorz Grzyb, 2010-2011

Laboratorium 2011
Pod koniec stycznia Laboratorium dało trzy koncerty: w Śremie (plakat - wyżej), Koninie i w Lesznie.

»Miłośnikom jazzu tego zespołu przedstawiać nie trzeba, krakowskie Laboratorium to bez wątpienia
jeden z najpopularniejszych polskich zespołów jazzowych. Zespół wygrywając najpoważniejsze
krajowe konkursy jazzowe (Wrocław, Lublin) doszedł do takiej pozycji,
z jakiej mógł przełamać polskie przyzwyczajenie do tego kręgu nazw i nazwisk,
które przez wiele lat były, na prawach wyłączności - kojarzone z polskim jazzem.
Na początku lat 90. grupa przestała istnieć, została jednak reaktywowana w roku 2007,
występując na festiwalu United Europe Jazz Festival w Zakopanem.
Rok później wystąpiła na kilku koncertach, w tym na Bielskiej Zadymce Jazzowej.
Nowymi członkami zespołu zostali gitarzysta Marek Raduli i perkusista Grzegorz Grzyb«

(Tekst za: srem.pl)
KALENDARIUM koncertowe MARKA 2011:

w styczniu '2011

czwartek 20 stycznia - Berlin, "Chopin Rockowo"
sobota 22 stycznia - Jasło, Zbigniew Jakubek Kwartet
niedziela 23 stycznia, Rzeszów, Zbigniew Jakubek Kwartet
piątek 28 stycznia - Śrem, Kinoteatr Słonko, Laboratorium
sobota 29 stycznia - Konin, Laboratorium
niedziela 30 stycznia - Leszno, Laboratorium

w lutym '2011

czwartek 3 lutego - Komorniki
sobota 5 lutego - Mosina
niedziela 6 lutego - Szczytniki, Laboratorium
środa 9 lutego - Kraków, Hard Rock Cafe, 'Pi-eR-2'
poniedziałek 14 - sobota 19 lutego - Kołobrzeg, warsztaty muzyczne
niedziela 20 lutego - Łódź, The Colors
sobota 26 lutego - Kielce, Warsztaty Zespołowe dla Kapel Rockowych

w marcu '2011


w kwietniu '2011

sobota 9 kwietnia - Andrychów, Klub Pod Basztą, Funk dE Nite
sobota 9 - niedziela 10 kwietnia - Wadowice, warsztaty gitarowe
sobota16 - niedziela 17 kwietnia - Ostrów Wielkopolski, warsztaty gitarowe
sobota, 16 kwietnia - Rozwadza, Trio Ścierański-Raduli-Kuczyński

w maju '2011

1-3 maja - Chiny, "Chopin rockowo"
piątek, 6 maja - Gdańsk, Klub Leszka Możdżera, 'Pi-eR-2'
sobota, 7 maja - warsztaty gitarowe
piątek 13 - niedziela 15 maja - Jaworki, Muzyczna Owczarnia,
zespołowe warsztaty muzyczne dla laureatów plebiscytu "Zrób głośniej"
czwartek 19 maja - Lublin, Chatka Żaka, 'Pi-eR Project' + Zbigniew Jakubek Kwartet
sobota 21 maja - Jelenia Góra, udział w jury "Liga Rocka"
środa 25 maja - Jaworki, Zbigniew Jakubek Kwartet

w czerwcu '2011
...

w lipcu '2011

niedziela, 3 lipca - Bratysława, "Chopin Rockowo"
od poniedziałku 4 lipca do soboty 16 lipca - Jaworki, Muzyczna Owczarnia, warsztaty muzyczne
poniedziałek, 18 lipca - Końskie, jednodniowy wykład na warsztatach muzycznych
poniedziałek, 25 lipca - Trio Ścierański, Biskupski, Raduli
środa, 27 lipca - Wieliczka, Laboratorium
czwartek, 28 lipca - Warszawa, Jazz na Starówce, Laboratorium
sobota, 30 lipca - Puławy, Festiwal Dwa Brzegi, Laboratorium

w sierpniu '2011

5-7 sierpnia - Laboratorium
piątek 9 - sobota 13  sierpnia - Kliczków-Bolesławiec, warsztaty muzyczne ('BnB')
wtorek 16 - sobota 20 - Szczecinek, warsztaty jazzowe
niedziela 21 sierpnia - Gdynia, warsztaty, wykład
wtorek 23 - sobota 27 sierpnia - Świnoujście, warsztaty muzyczne w ramach FAMY
poniedziałek 29 - środa 31 sierpnia - Stalowa Wola, warsztaty muzyczne

we wrześniu '2011

czwartek 8 września - Gdańsk, 'Pi-eR-2'
piątek, 9 września - Gniezno, jubileusz ('Pi-eR-2', The Colors, Zbigniew Jakubek Kwartet, Laboratorium)
wtorek, 13 września - Warszawa, Hard Rock Cafe
piątek 16 września - Lublin, festiwal "Solo Życia", Laboratorium

w październiku '2011

niedziela 2 października - Kielce, The Colors
niedziela 9 października - Sopot-Gdańsk, 'Pi-eR-2', The Colors
piątek 14 października - Wrocław, 'Pi-eR-2'
piątek 21 października - Jelenia Góra, Laboratorium
piątek 28 października - Rzeszów, 'Pi-eR-2'
sobota 29 października - Tarnów, 'Pi-eR-2'
niedziela 30 października - Pabianice, 'Pi-eR-2'

w listopadzie '2011

czwartek 3 listopada - Rybnik, 'Pi-eR-2'
piątek 4 listopada - Ostrowiec Świętokrzyski, The Colors
czwartek 10 listopada - Katowice, 'Pi-eR-2'
piątek 11 listopada - Jaworzno, 'Pi-eR-2'
sobota 12 listopada - Jaworki, 'Pi-eR-2', The Colors
piątek 18 listopada - Kalisz, Laboratorium
czwartek 24 listopada - Kraków, 'Pi-eR-2'
piątek 25 listopada - Skarżysko-Kamienna, 'Pi-eR-2'
sobota 26 listopada - Starachowice, 'Pi-eR-2'
poniedziałek 28 listopada - Kargowa, warsztaty z 'Pi-eR-2'

w grudniu '2011

do 2 grudnia - Kargowa, warsztaty z 'Pi-eR-2'
10 grudnia - Busko, Zbigniew Jakubek Kwartet


(hsilgne ni) emuseR       Resume (in english)


Co się działo - na osobnych stronach, rok po roku - szukaj w  Kronice wypadków muzycznych...



(opracowanie - jkw)




 góra strony
<<<  Strona główna witryny Marka Raduli  |  Mapa witryny  |  Sprzęt  |  Gitary  |  KRONIKA